تبلیغات
بانوی کرامت - صراحت زیارت نامه بر معصوم بودن بانوی کرامت

بانوی کرامت
 
گلدسته هایت دعا می کنند برای همسایه هایی که محتاج اجابت اند.

در متن زیارتنامه که امروزه نیز در میان زوار آن حضرت متداول است به‌صراحت این عنوان به ایشان نسبت داده شده است. در «ریاحین الشریعه» نیز به‌گونه‌ای دیگر متن زیارتنامه مورد تاکید واقع شده است. در این کتاب از قول امام رضا (ع) می‌خوانیم که ایشان آنان را که فاطمه (س) را در قم زیارت می‌کنند چون زیارت‌کنندگان خود به شمار آورده است؛ «من زار‌المعصومه بقم کمن زارنی». بنابراین می‌توان آن حضرت را در واقع نیز معصوم به شمار آورد زیرا این صفت را امام(ع) به ایشان داده و اطلاقات معصوم بی‌وجه نیست؛ هرچند اعتقاد به وجوب آن در مورد حضرت فاطمه(س)، لزومی ندارد.


فاطمه معصومه(س) در عفاف، حجاب، عبادت و بندگی مخلصانه پروردگار نیز سرآمد و یکی از زنان الگوی نمونه تاریخ صدر اسلام است، در شرح حال ایشان نوشته اند که در همین مدت کوتاهی که در قم بودند، محراب عبادت و بندگی داشتند؛ عالی ترین مقام برای انسان آن است که به مقام عبودیت و سرسپردگی برسد و اساس اسلام بر اساس عبودیت است، اگر ما دانستیم پیامبر اکرم (ص) صادق و مصدِّق است، دیگر در این مکتب، چون و چرایی وجود ندارد و هر چه او دستور می دهد، باید بدون چون و چرا بپذیریم، بزرگان ما همه انکسار در ذات مقدس ربوبی داشته اند، امام صادق (ع) می فرماید: "کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَأْکُلُ أَکْلَ الْعَبْدِ وَ یَجْلِسُ جُلُوسَ الْعَبْدِ وَ یَعْلَمُ أَنَّهُ عَبْدٌ" رسول خدا (ص) مانند بردگان روی زمین می نشست و مثل ایشان غذا می خورد و باورش آمده بود که بنده خداست و بنده از خود چیزی ندارد، فانی در اراده خداست، خواست و مشیت او فانی در خواست و مشیت او است، فقط خدا را می بیند و از خود هیچ اختیاری قائل نیست، انسان در سایه عبودیت به هر آنچه که بخواهد برسد می رسد و در همین 17 روزی که این خانم به قم تشریف آوردند، محراب نماز داشتند و بعد از 13 قرن، این محراب عبادت در محله میرقم محفوظ است، عفاف و حجاب حضرت و بندگی، عبودیت و ولایت مداری آن حضرت همه برای بانوان با فضیلت و زنان مسلمان درس است.

 


برکات وجودی ایشان به اینجا ختم نمی شود بلکه در باب زیارت حضرت معصومه (ص) از 4 امام معصوم (ع) روایت نقل شده، نخست این که هنوز حضرت معصومه (س) به دنیا نیامده بودند و شاید امام کاظم (ع) ازدواج نکرده بودند، این حدیث گوهر بار را امام صادق آل محمد (ص) که بنیان گذار نهضت علمی جهان اسلام است بیان کرده اند: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»جدمان امیر الومنین (ع) حرمی دارد در کوفه و پیامبر (ص) حرمی دارد در مدینه و ما اهل بیت عصمت و طهارت حرمی داریم در قم و روزگاری می رسد که از پسرم، دختری به دنیا می آید که هر که او را زیارت بکند از اهل بهشت است، امام کاظم (ع) نیز فرمودند: که «فداها ابوها».
امام رضا (ع) در خصوص خواهر گرامیشان فرمودند: مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ مخصوصاً تاکید بر «عارفا» می کند تا بدانیم که ایشان از چه تباری هستند، ایشان از تبار پاکان هستند و آیه تطهیر در شان ایشان وارد شده است.
امام جواد(ع) فرمودند: «من زار عمتی به قم، له الجنه» هر که عمه بزرگوار مرا زیارت کند بهشت بر او واجب است، چهار معصوم درباره فاطمه معصومه (س) روایت می کنند درباره بانویی که در 28 سالگی از دنیا رحلت می کنند.



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 30 شهریور 1393 توسط طلبه گمنام







تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : گرافیک نیو